Norge på langs neboli "Norsko na délku". Ve zkratce NPL. Legendární dobrodružná výprava a sen každého aktivního Nora. Málokterý se jej však zatím odvážil splnit. Existuje pouze jedno pravidlo. Dostat se z mysu Lindesnes na jihu Norska až na daleký mys Nordkapp, nejsevernější místo Norska i celé Evropy. Anebo opačně. Vždy však pouze vlastními silami. Jestli se rozhodnete jet na kole po cestě, použít kajak na řekách a jezerech, nasadit lyže či sněžnice anebo běžet drsnými horskými chodníky, to je pouze na vás. Trasu i způsob pohybu vpřed si každý vybírá sám. Za posledních 60 let to už zvládlo cca 300 lidí a cesta jm většinou trvá 4 - 6 měsíců. Pouze jeden člověk to zatím běžel. Celé po asfaltové silnici, stále pod dohledem týmu, nejkratší možnou trasou, tedy cca 2660 km. Náš ideální plán je velmi rozdílný. Rozhodli jsme se zkusit proběhnout 3000 km dlouhou trasu neznámými horami, přes úmorné močály s miliardami komárů, často po nekonečných pustých pláních bez jediné stezky, daleko od civilizace. Vystoupíme i na významné vrcholy Norska a navíc to vše chceme detailně dokumentovat a sdílet. To vše posouvá už tak náročný podnik do úplně jiné dimenze. Uspějeme? Ať už ano či ne, půjde o ryzí dobrodružství v nejkrásnější evropské přírodě, aneb tak trochu šílenou cestu za sebezměnou...

Více fotografií (29)
Sám napříč Norskem 2019
Esence dobrodružstvíChladné ráno ve FemundsmarceRadost na HaltiSvobodaCena za snyNejlepší kámoš HillebergRozhodnutoBára VávrováPetr a Bára ve svém světěPetr doma


Cíle a poselství projektu

Naše expedice má 2 hlavní cíle. Oba stejně důležité.

  • Zažít a dokončit Norge på langs (NPL). Rychle. Máme na to maximálně 70 dní. Ideálně chceme celou trasu v kuse absolvoval jeden běžec - Petr. Nejlépe každodenním během. Někdy všas stačí malé zakopnutí a celý plán může být v háji. Proto v případě skutečně vážnějšího zranění, totálního vyčerpání nebo dalších nepředvídatelných událostí chceme cestu dokončit jakýmkoliv způsobem v rámci pravidel NPL (kolo, kanoe nebo střídání běžců v týmu). Hlavním cílem je zažít cestu jako takovou. 

  • Natočit film o NPL (o našem pokusu i o projektu obecně) a vytvořit další kvalitní audio-vizuální materiály pro partnery akce a sledující.

Tato cesta zdaleka nebude jen o těle, ale především o mysli. Bude to reálná autentická cesta k větší sebedisciplíně, lepší životosprávě, správnému vnímání hodnot. Zaměříme se také na enviromentální aspekty a dobročinnost. Náš ultrajezevčík Čenda poběží na podporu psího útulku.

np15.jpg


Termín a trasa

25. července až cca konec září 2019

Tohle je náš ideální plán. Těžko říci, zda je reálný. Ideálně 50 km denně = 60 dní. Jenže... Petr je spíše filmař než elitní běžec a vytrvalostní specialista. A jedná se o divočinu severní Skandinávie. Tam na některých částech trasy v důsledku neschůdného terénu (labyrint ledovců, kolmých stěn, fjordů, ledovcových řek atd.) a absence stezek může 1 km časově trvat i 4x déle, než rychlý kilometr po snadných československých horských chodníčcích. Bude dost času?

Naše trasa je do detailu připravena a je výsledkem mnoha cest do Norska a nekonečného plánování. Přesto může být změněna cestou na sever Norska v závislosti na momentálním stavu těla a počasí. Chceme překvapit naše publikum její pestrostí i originalitou, takže než vyrazíme, ponecháme si trasu v tajnosti. Ostatně... Cílem této cesty je najít si cestu vlastní, ne? 

Přibližná trasa naší NPL trasy


Mediální výstupy projektu Norge på langs 2019

 

Film - umělecký celovečerní dokumentární film (zkušenosti ze 2 filmových bestsellerů o nejlepším lezci planety)

Kniha - krásná obrazová kniha nejen o expedici samotné, ale o mnoha aspektech "cesty za svými sny"

Denní online reportáže na webu expedice - pokud to bude technicky možné (mobilní signál), každý den přineseme minimálně krátký článek, aktuální fotky a občas i krátké sestříhané video dané oblasti.

Denní publikování na našich sociálních sítích + denní materiály pro "SoMe" partnerů

Veřejné prezentace - festivaly, závody, výstava, TV pořady atd.

np14.jpg

Bára čekající na Petra v průběžném zásobovacím táboře v divokých horách Sulitjelmy během tréninkové akce 2017.


Auta a logistika

Tento běžecký projekt je nesmírně složitý z hlediska logistiky a potřebujeme pro něj 2 auta. Jedno menší a pohyblivější (4x4 SUV) a také větší karavan. Ten je pro akci zcela klíčový. Následují hlavní logické důvody, proč potřebujeme obě tato auta.

  • Základna - tato expedice má to být o běhu a rychlosti. Aby běžec mohl být rychlý, musí být relativně lehký, jeho batoh nesmí být těžší než 10 kg, ideálně mnohem lehčí. Běžet dlouhé týdny pustinou s 25 kg zásob na zádech nedokáže nikdo. Takže celá 3000 km dlouhá trasa bude rozdělena na mnoho kratších částí se strategicky zvolenými "zásobovacími tábory". V těchto místech, často hluboko v horách, se běžec potká s týmem, nají se, občas zde i přespí, nabere nové zásoby, vymění baterie do všech zařízení, zazálohuje data, natočí denní rozhovor na sociální sítě, ošetří si drobná zranění atd. Někde bude možné, aby na takový zásobovací tábor přijel i karavan. Na strmé úzké horské cesty však vyjede jen SUV s 4x4 pohonem, no a na značnou část těchto strategických bodů bude muset podpůrný team zásoby běžci donést na zádech.
  • Strategie a logistika natáčení - nesmírně důležitým aspektem expedice bude filmování. Část materiálů bude běžec natáčet sám, bude mít u sebe malý dron, malou kameru a stativ. Často ale běžce na část daného segmentu bude doprovázet druhý kameraman. Anebo bude na běžce čekat v terénu na předem určeném zajímavém místě, s velkou kamerou a velkým dronem atd. Natočí spolu potřebné záběry a běžec poběží dále. Druhý kameraman se bude muset vrátit k autu, což může trvat i mnoho hodin, a poté pojede k dalšímu zásobovacímu táboru. Mezitím běžec rovněž poběží do dalšího tábora. Zbytek teamu s druhým autem už tam mezitím musí být a čekat na běžce! Proto doopravdy potřebujeme dvě auta. Je třeba si uvědomit, že půjde zejména o velmi odlehlé končiny. Řekněme, že běžec poběží přes hory do dalšího tábora, který bude 50 km vzdálený. Pro běžce to bude skutečně pouze oněch 50 km. Ale pro řidiče auta to klidně může znamenat i 300 - 400 km zajížďky, způsobené řídkou silniční sítí a složitostí terénu v Norsku.
  • Mobilní střižna a studio - dalším důležitým aspektem expedice bude aktuální online sdílení. Chceme našemu publiku přinášet denní reportáže. Fotky a příběhy na sítích, dále denní faktické informace o cestě i občasné videoreportáže na tomto webu každých pár dní. Proto je nezbytné, aby měl podpůrný team 1 větší auto s elektrikou, internetem a stolem, kde se budou dát za každého počasí zpracovávat veškeré materiály.

Je nemožné trávit více než 2 měsíce na předních sedadlech až po strop plných osobních aut a zároveň efektivně pracovat. Zvláště pak ne za dlouhých deštivých dní kdesi vysoko v divokých horách, bez možnosti v autě přespat, uvařit si, nabíjet techniku a pracovat na počítači. Jde o Norsko a počasí je zde zásadní faktor. Běžec zmoknout může, když je v pohybu, tolik to nevadí, v zásobovacím táboře později zase uschne. Ale technika a prvotřídní publikování potřebují zázemí. Momentálně vlastníme 2 nová auta, Škodu Octavia a Kodiaq. Jedno z  nich s námi také odjede do Norska jako "auto 2".

np9.jpg

Naše pojízdná základna během natáčení projektu Severská výzva 2018


Proč je náš projekt jiný?

Jak jsme již uvedli, nosnou linkou bude příběh amatérského běžce s nesmírně náročným snem. Ovšem to bude jen jakási základní příběhová linie, od které se odvine řada dalších, které budou možná ještě zajímavější než běh samotný. Tato cesta má i mnoho dalších aspektů. Na závěr si o nich povíme více.

Půjde o pokus o první poctivý off/trailový přeběh nejkrásnější země Evropy. Extrémní varianta projektu Norge på langs, za kterou jsou roky příprav - obrovské množství cest na sever, peněz, dřiny, trápení a hlavně nadšení. Zdaleka tedy nepůjde jen o jakýsi "suchý běh po cestě" (i když, upřímně, už i to by byl v Norsku sám o sobě moc zajímavý a náročný podnik). My máme rádi komplexnost a výzvy, proto volíme trasu podle atraktivnosti a navíc si ji zpestříme. To samo o sobě přinese neuvěřitelně barevnou paletu událostí, a tím samozřejmě i možností získat zajímavý materiál. Podpůrný team bude mít dost času na další tvorbu! Čím je tedy náš projekt jiný než ostatní NPL přechody?

 

1) Pestrost aktivit

  • Výstupy na ikonické hory Norska - v rámci možností (místní počasí, časový plán a aktuální fyzický stav) zkusíme vylézt na vrcholy Galdhøpiggen, Store Svuku, Kvingtinden, Okssolten a Halti. Vzhledem k tomu, že startujeme o 3 týdny později než bylo v původním plánu, kterýkoliv z těchto vrcholů bude velkou odměnou!
  • Traverz ledovce Blåmannsissen - jediný způsob jak se dostat "suchou nohou" ze Sulitjelmy do hor u Narviku a nepoužít jedinou silnici E6 a trajekt anebo Švédsko. Viz bod číslo 2 níže. V této části trasy to zdaleka nebude o běhu, ale o horolezení, strategii, hledání cesty atd.
  • Cesta kajakem na Nordkapp - v případě jen trochu stabilního počasí se Petr pokusí dostat na ostrov Magerøya (zde leží cíl cesty) po moři. Všichni ostatní chodci NPL zatím použili 7 km dlouhý podmořský tunel.
  • Splav řek a jezer na kanoi - pro zpestření akce splavíme část nádherných řek Susna a Altaelva a také přeplujeme jižní část jezera Femunden a část dlouhého jezera Røssvatnet.

np3.jpg

Užíváme si totální svobody hluboko v divoké liduprázdné Femundsmarce


  2) Zůstaneme v Norsku!

Další obří výzvou (těžko odhadnout jak reálnou, jelikož sníh zde může přijít velmi brzy) expedice bude snaha zůstat pouze na norské půdě. Zní to možná samozřejmě, ale není tomu tak. Tedy pokud se chcete vyhnout silnicím a městům, což my rozhodně chceme! Proč? Norsko je velmi dlouhá země, ale na severu je úzké, v jedné části pouhých 6 km! Bavíme se o velmi divoké a hornaté oblasti mezi vnitrozemskou osadou Sulitjelma a pobřežními městy Fauske a Narvik. Pokud se tudy chcete dostat na sever Norska, musíte použít jedinou silnici (E6) + trajekt. Anebo Švédskou divočinu Padjelantu. My se pokusíme vyhnout se obojímu.

np22.jpg

Neschůdné pobřeží nejužší části Norska s ikonickým Stetindem (vlevo), na jehož vrchol jsme už 2x v minulosti vylezli

  Tato část Norska je skutečně speciální. Na východě je ohraničena zcela rovnou státní hranicí se Švédskem. Tato hranice leží v neskutečně odlehlých horách, v divokém srdci Laponska, daleko od cest. A my tuto hranici ideálně nechceme překročit. Západní hranice je tvořena neuvěřitelně členitým bizarním pobřežním reliéfem s obrovskými skalními stěnami (mnohem vyššími než El Capitan v amerických Yossemitech!), které často spadají rovnou do bezedných mořských fjordů. Vytváří tím nesčetné zátoky a poloostrovy bez silnic a tunelů, které nejdou nijak obejít. Mezi těmito hranicemi se nachází unikátní a téměř nedotčený svět ledovců, nepřekročitelných ledovcových řek, strmých horských stěn a hlubokých údolí s často celoročním sněhem. Zde každý, kdo šel zatím Norge på Langs, použil silnici E6 a trajekt, anebo odbočuje do také divokého, ale mnohem rovinatějšího Švédska.

np1.jpg

Pohled k východu na zasněžené letní hory nejužší části Norska pozorované z vrcholu norské národní hory Stetindu

 

My se pokusíme projít těmito norskými horami. To je v některých částech extrémně náročné až nebezpečné. Půjde o zhruba 150 velmi pomalých kilometrů, prakticky bez možnosti podpory nebo rychlé záchrany. To zní docela drsně, zvláště pokudsi uvědomíme, že běžec už zde bude mít za sebou cca 1900 km jen o něco mírnější horskou krajinou. Obrovský úkol, jsme si toho velmi dobře vědomi, ale při dobře zorganizovaném projektu a štěstí na počasí (zde může sněžit kdykoliv) a pokud se Petr nezraní, je to čistě teoreticky reálné! Šance na pozitivní shodu všech okolností není velká, ale zkusíme to. Pokud to nebude reálné, několikadenní oklika švédskou a finskou divočinou taky není k zahození ;-) V případě totálního vyčerpání anebo opravdu špatných podmínek v těchto divokých pobřežních horách, použijeme na chvíli silnici E6. Cíl je NPL určitě dokončit.

np5.jpg

Petr a Čenda během tréninkové a výzkumné výpravy do nejužší části Norska v létě 2017


3) ON-LINE publikování přímo z expedice

Jak již je uvedeno výše, chceme publikovat spousty fotek, zajímavostí, návodů a rad, reálných příběhů a také malých atraktivních videoreportáží přímo z expedice samotné. Nepůjde tedy jen o primitivní instastories na Instagramu, ale o sofistikované zpravodajství o výpravě a souvislostech. 


Hlavní běžec Petr bude rovněž hlavní kameraman. Tohle bude "ultravýzva". Ale zároveň to je pro Petra denní chléb. Je zvyklý natáčet v jakémkoliv počasí a terénu, v kteroukoliv roční dobu. 

Celý tým bude používat nejmodernější výdobytky techniky, takže i běžec bude moci být relativně lehký a zaroveň bude mít špičkové kamery, kvalitní malý dron, ultralehké oblečení, výbavu (batohy, spacák, solární panel, stativ atd) a taky špičkové rostlinné jídlo. Podobných projektů, ve kterých je "herec i kameramanem" už má za sebou několik, vše začalo před 13 lety jeho první osamělou expedicí do zimního Norska. Tato akce bude vlastně jakýmsi po všech stránkách velkým "upgradem" zmiňované první zimní expedice.

np-21.jpg

Petr v práci, kde sleduje špičkové běžce, bikery, lezce nebo lyžaře v jejich revírech

Nejen běžec, ale také podpůrný tým bude muset podat extrémní výkon. Členové budou řešit velice náročnou logistiku a podporovat běžce jakkoliv bude třeba. Dále budou natáčet a fotit veškeré další nutné materiály. Bára bude spolu s Petrem v zásobovacích místech psát deník (základ budoucí knihy) a hlavně budou mít na starosti editaci a on-line publikování denních materiálů. 

np20.jpg

Podpůrný tým Patryk a Bára čekají v zásobovacím místě na Petra během cvičné expedice do Norska v létě 2017

Pokusíme se o nový level sdílení náročné outdoorové akce, ovšem se zachováním autentičnosti a dobrodružného ducha malé akce = malý team.

Vytisknout stránku Vytisknout stránku16. 6. 2019, 13:57, zobrazeno 1179x, dnes 2x